Tekst van de dag

Mattheüs 5:38-48

Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand. Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe; En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel; En zo wie u zal dwingen een mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen. Geeft dengene, die iets van u bidt, en keert u niet af van dengene, die van u lenen wil. Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen; Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo? Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Uitleg

Het slavinnetje hoort van de melaatsheid van Naäman. Of misschien heeft ze het wel aan hem gezien. Een huidziekte kun je immers niet altijd verbergen. ‘Zijn verdiende loon’, had ze kunnen denken. Ook al zorgden ze waarschijnlijk goed voor haar, dan nog zou het heel begrijpelijk geweest zijn als ze Naäman aan zijn lot over zou laten. Toch? Stel je eens voor dat je tegen wil uit je land ontvoerd wordt en als slaaf ergens in de huishouding moet gaan werken. Vreselijk! Mensen die dat doen verdienen niet anders dan ziekte en ongeluk. Waarom zou ze hem willen helpen? Maar zo denkt ze niet. Integendeel, ze aarzelt geen moment en vol vertrouwen op de God van Israël wijst ze haar meesteres op Elisa, de profeet in Samaria die al zoveel wonderen deed. Dit meisje zoekt het beste voor Naäman. Ondanks alles wat haar is aangedaan, heeft ze hem lief en gelooft ze dat God hem wil genezen. En jij? Zoek jij het beste voor die vervelende klasgenoot, of die chagrijnige buurman? Bid je voor je vijanden? (Matth. 5:44)

Leesplannen

Christen zijn

Deze week gaat het over de slavin van de Syrische generaal Naäman. Zij getuigde als christin in een heidense omgeving. PS: Houd iedere dag naast het opgegeven Bijbelgedeelte ook de geschiedenis uit 2 Koningen 5 bij de hand, vanaf vers 1.

Gemeente

Verschillende aspecten van de gemeente komen deze week aan bod.

Geloof en gevoel

Misschien hoor je weleens: het ware geloof kan niet gebaseerd zijn op een gevoel, maar gaat ook niet buiten het gevoel om. Groot verdriet, intense blijdschap en immense verwondering – als God in je leven werkt, zul je iets van deze emoties kennen. De Hersteld Hervormde Jongerenorganisatie (HHJO) staat deze week met je stil bij het thema "Geloof en gevoel".

Evangeliseren

Het is de plicht van elke christen om te evangeliseren. Waarom eigenlijk? En; hoe doe je dat? De Hersteld Hervormde Jongerenorganisatie (HHJO) denkt er met je over na in dit Bijbelleesrooster.

De vervolgde kerk

Op veel plaatsen in de wereld worden christen vervolgd. Dat verbaast ons niets, want Christus heeft het voorzegd. De Hersteld Hervormde Jongeren Organisatie (HHJ) leest erover met je in de Bijbel

Op reis met Abraham

Abraham hoort Gods bevel om te vertrekken uit zijn land en familie. Hij luistert. De Hersteld Hervormde Jongeren Organisatie (HHJO) staat in dit Bijbelrooster met je stil bij Abraham en zijn God.

Een aartsvader op pad

De Hersteld Hervormde Jongerenorganisatie (HHJO) denkt deze week met je na over de reizen van Abraham. Wat heeft dit ons nog te zeggen?

LCJ-Bijbelrooster 4 t/m 10 augustus: God is trouw

God is trouw. Wat dat voor jou betekent? Daar denkt het Landelijk Contact Jeugdwerk (LCJ) deze week graag met je over na in dit Bijbelrooster.

Bijbelrooster week 31 2020

Het thema van deze week is 'Evangeliseren'.

Bijbelrooster week 30 2020

Omhoog kijken is de rode draad deze week.