Valbestendig voertuig wint award

Puntuit   26 jun. 2019 | tekst Henrieke Koster, beeld Tim Verburg, Jesse Niers
Marktlander
Groep48
DSC_0233
DSC_0084
DSC_0094

Wie bouwt de beste marslander? Dat was de vraag tijdens de ontwerpwedstrijd voor bachelorstudenten Werktuigbouwkunde aan de TU Delft die vorig week werd gehouden. Jelle Lagerweij en Tim Verburg wonnen de DesignSolutions-award.

De Marktlander van team 48 roetsjte de tafel af. Toen het voertuig de stenen ondergrond van het Delftse Marktplein raakte, hielden de ontwerpers hun adem in. Zou hun bouwproject de val overleven? En zou het zijn kwetsbare lading veilig kunnen droppen?

Ruim vijfhonderd studenten van de TU Delft, verdeeld over tachtig teams, deden mee aan de ontwerpwedstrijd die dit jaar voor de 26e keer werd georganiseerd. De wedstrijd geeft studenten de kans om te oefenen met ontwerpen. De studenten moesten een voertuig ontwerpen dat een val kan overleven. Omdat de wedstrijd plaatsvond op de Markt in Delft, werden deze voertuigen Marktlanders genoemd.

Opdracht

Jelle Lagerweij (24) uit Amsterdam en Tim Verburg (19) uit Bilthoven gingen, samen met drie medestudenten, als lid van team 48 de uitdaging aan. Tim: „We moesten een kar ontwerpen die van een tafel van 75 cm hoog af moest rijden. Tijdens het rijden moest het karretje een vracht meenemen, een stalen blokje. Op drie meter afstand van de tafel was een lijn getekend. Het was de bedoeling dat het voertuig de val zou overleven en de vracht op de lijn los zou laten. De kar die het verst kwam en het minst beschadigd was, had gewonnen.” Jelle: „De vracht woog 800 gram en werd ook wel een “golden box” genoemd. We moesten ons inbeelden dat het een kwetsbare lading was die niet mocht breken, zoals eieren.” De Marktlander van het team van Jelle en Tim overleefde de val, maar wist door een technische storing de lijn niet te bereiken.

Bij het ontwerpen van een Marktlander is het belangrijk om de opdracht eerst op te delen in verschillende stukken, vindt Jelle. „Anders kom je nergens. Vervolgens kun je deze delen los van elkaar oplossen.” De een denkt na over de materialen, de ander gaat aan het tekenen en een derde bedenkt welke motor geschikt is. Daarna is het tijd om naar de technische kant van het verhaal te kijken. Tim: „We moesten er rekening mee houden dat het voertuig een grote klap zou krijgen wanneer het van de tafel af zou rijden. De motor moest dat kunnen overleven en ook de wielen moesten het aankunnen. Het karretje zou landen op de Markt, een hobbelige ondergrond met stenen. Daar moest het voertuig gemakkelijk overheen kunnen rijden.”

Ontwerp

Na grondig overleg kwamen de jongens op het idee om een kunststof bladveer voor hun Marktlander te maken, een veer die vaker toegepast wordt bij motorvoertuigen. Een bladveer is meestal samengesteld uit verschillende dunne op elkaar gestapelde stroken metaal, ook wel bladeren genoemd. De stroken vormen samen een enkel gebogen stuk. Door het buigen en langs elkaar heen schuiven van de bladeren worden het gewicht van het voertuig en eventuele hobbels gedempt. „Daar hebben we voor gekozen omdat het een nieuwe, interessante oplossing is. Verder zou het goed werken. Kunststof kan heel goed vervormen: het zal niet gauw breken of verbuigen. Verder zou er in de bladveer wrijving ontstaan, zodat de val gedempt zou worden”, aldus Tim. „De bladveer heeft een boogvorm. Bovenop de boog zit alles wat beschermd moet worden, zoals electronica. Onder de boog bevinden zich de wielen”, vult Jelle aan.

Tim: „Behalve kunststof hebben we aluminium gebruikt voor het frame en staal voor de verstevigingen. Verder heb ik een 3D-printer aangeschaft. Daarmee heb ik een montageplaat en een spatwaterdichte kap gemaakt. We hebben voor een stappenmotor gekozen voor onze Marktlander. Deze draait heel precies, zodat we goed konden meten hoe ver de kar zou komen. Om tot dit ontwerp te komen hebben we veel berekingen uitgevoerd. Daarvoor konden we de stof van het afgelopen collegejaar goed gebruiken.”

De uiteindelijke Marktlander van team 48 was ongeveer 30 centimeter hoog, 40 centimeter lang en 30 centimeter breed.

Award

Jelle: „Er waren verschillende bedrijven die prijzen beschikbaar stelden. Deze bedrijven gaven ook gastcolleges met interessante informatie uit de praktijk. DesignSolutions is een Nederlands bedrijf dat het softwarepakket Solidworks levert. Deze software gebruiken wij regelmatig onze studie. Volgens een jurylid van DesignSolutions had ons team de beste technische tekening gemaakt. Dat is een eer.”

In de afgelopen periode hebben de jongens veel geleerd. „Tijdens het ontwerpen van de Marktlander hebben we praktische ervaring opgedaan. Verder hebben we als team leren samenwerken en zijn we wijzer geworen over hoe we problemen kunnen oplossen”, vertelt Tim enthousiast.

Jelle: „Door deze wedstrijd komen theoretische vakken dicht bij de praktijk. Ik vind het mooi om dat te zien. Het was gaaf om na vijf maanden werken aan het project op de Markt te komen en tachtig verschillende ontwerpen te zien. Er zijn karretjes die het goed doen en voertuigen die niet functioneren. Bij een aantal ontwerpen dachten we: Hee, hadden wij dit maar bedacht. Het belangrijkste was om te leren hoe je een opdracht uitvoert en ervoor zorgt dat je, met je team en binnen de gestelde marges, een goed product aflevert. We zijn aan het plannen en organiseren geweest en we hebben gerekend aan de bladveer. Maar uiteindelijk draait het om het analyseren van de opdracht en het bedenken welke route het handigst is om hem op te lossen. ”

 

Terug naar nieuwsoverzicht binnenland