Zeeuwse scholieren als ondernemer op de markt in Middelburg

Puntuit   10 apr. 2019 | tekst Jan Dirk van Scheyen, beeld Van Scheyen Fotografie
IMGP5772
IMGP5712
IMGP5759

Je zit nog op school en hebt al een eigen bedrijf. Acht teams van het Calvijn College gingen een hele dag aan de slag als ondernemer in hartje Middelburg. De leerlingen prezen vol enthousiasme hun waren aan. Van kaarsen tot kurkplantjes.

Ondernemen, dat kun je niet vroeg genoeg leren. Want je hebt er heel veel aan, ook als je niet van plan bent om later een eigen bedrijf te starten, vindt het Calvijn College Kerkpolder in Krabbendijke. Daarom is op deze vmbo-school het vak ondernemen verplicht voor alle leerlingen van de afdeling economie en ondernemen.

Afgelopen vrijdag mochten de leerlingen op de Markt in Middelburg laten zien wat ze allemaal hebben opgestoken tijdens de lessen ondernemen. Samen met een hoop andere Zeeuwse scholieren deden ze mee aan het evenement Marktdag Zeeland 2019. Dat was op touw gezet door de stichting Jong Ondernemen, die de Nederlandse jeugd warm wil maken voor een toekomst in het bedrijfsleven.

De scholieren konden met hun bedrijf ook een prijs winnen. Een jury beoordeelde welk team het ondernemen het best in zijn vingers had. En dus deden de jonge zakenmannen en zakenvrouwen hun best om hun bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de klant. Ze bedachten een pakkende naam voor hun bedrijf, richtten hun kraam mooi in, en hadden een goed verkoopverhaal voorbereid. De jongeren hadden vooraf ook een echt ondernemersplan gemaakt en zorgvuldig uitgerekend wanneer ze winst zouden boeken, quitte zouden spelen of verlies zouden maken.

Vetplantjes
In de kraam van het bedrijf Corkoration verkopen ze kleine vetplantjes. Die zitten in uitgeholde kurken. „Het zijn gebruikte kurken uit een restaurant. We hebben ze gekregen”, vertelt Jelle, de directeur van Corkoration. „Het restaurant hoeft ze nu niet weg te gooien, dus we sparen ook nog het milieu.” Aan de kurk zit een magneetje zodat hij bijvoorbeeld aan de koelkast kan worden bevestigd.

Om halfelf ’s ochtends heeft Corkoration al tien plantjes verkocht. Jelle: „We hebben vooraf marktonderzoek gedaan. Vrienden, klasgenoten en familie gaven we een lijstje met drie producten. Eén daarvan was het kurkplantje. We vroegen welke van de drie ze het liefst zouden kopen. Het plantje kwam als winnaar uit de bus.”

Tonie van der Jagt is leraar economie en ondernemen op de locatie Kerkpolder. „Op deze ondernemersmarkt staan ook scholieren uit het hbo en het mbo”, vertelt de docent. „Maar onze leerlingen doen daar helemaal niet voor onder, hoor. Die stappen vaak wat makkelijker op klanten af omdat ze heel spontaan en onbevangen zijn. Ze zijn niet bang.”

Sierkussens
Leerling Carla staat met haar teamgenoten in de kraam van hun bedrijf Pillow & More. Ze verkopen zelfgemaakte sierkussens die ook te gebruiken zijn als tas. „Superhandig.” De stof voor de tas heeft het bedrijf gekregen van een woonwinkel. „Die had stof over die we gratis meenemen konden”, vertelt ondernemer Carla. „Dat was tof.”

Een paar kraampjes verderop verkoopt het bedrijf Moodlights kaarsen waar klanten een tekst op kunnen laten zetten. „Wij bezorgen de kaarsen desgewenst ook thuis. Dat is een extra service van ons bedrijf”, vertelt Daniëlle. Ze houdt een papier met allemaal namen en adressen vast. „Kijk, op deze bestellijst kan de klant zijn wensen invullen.”

Evelyn Schoe, regioaanvoerder van de stichting Jong Ondernemen, wandelt tevreden tussen de kramen op de zonovergoten Middelburgse Markt. „De jongeren steken heel veel op van dit evenement”, straalt ze. „Wie de kneepjes van ondernemen kent, heeft een streepje voor. Je leert om het initiatief te nemen en samen te werken met anderen. Daar heb je ook in andere beroepen veel aan. Maar wie kan ondernemen, leert ook om te gaan met teleurstellingen. Dat hoort er vaak bij.”

Ook leerlingen van het Calvijn College in Middelburg zijn van de partij. Het bedrijf Removable brengt bijvoorbeeld kleurige pennen aan de man waarmee je kunt uitgummen wat je opschrijft. Dat doe je met de bovenkant van de pen. „Dan hoef je in je schrift nooit meer iets door te halen. Ziet er toch een stuk netter uit”, prijst Mark het product aan. „Kosten: 1,50 euro per stuk en drie pennen voor 4 euro.”

Negentig procent van de opbrengst van de verkochte pennen gaat naar de stichting Chaïm, die daklozen helpt in Kosovo en daar ook het Evangelie brengt.

Landelijke finale
In het oude stadhuis van Middelburg, naast de Markt, worden aan het eind van de dag prijzen uitgereikt. Het team van Corkoration wint de eerste prijs in de categorie junior company’s, de prijs voor beste ondernemers van het vmbo. De tweede prijs gaat naar het bedrijf Pillow & More.

Corkoration mag op vrijdag 12 april in de Jaarbeurs in Utrecht meedoen aan de landelijke finale.

Terug naar nieuwsoverzicht binnenland