Recensie: 'Gedoopt!'

Nieuws   29 mei 2018 | tekst Noah de Jong, beeld Sjaak Verboom
GerGem-DGKR-_GFX1987

Geen enkele (oud-)leerling of docent van een reformatorische school zal je verbaasd aankijken als je hem vertelt dat je als baby gedoopt bent. Dat is zo goed als vanzelfsprekend. Zo vanzelfsprekend dat de diepe betekenis en waarde van de doop soms vergeten wordt. Want waarom ben je eigenlijk gedoopt? Dominee J.C. den Ouden geeft antwoord op die vraag en op heel veel andere vragen over de doop in zijn boek: Gedoopt!

Het eerste wat opvalt als je het boekje openslaat, is de manier waarop het in korte stukjes ingedeeld is. Dat is fijn, want zo kun je makkelijk elke dag een klein stukje lezen. Ook legt de auteur moeilijke woorden of begrippen uit en is het boek goed leesbaar. Daarnaast gebruikt hij aansprekende voorbeelden die aansluiten bij het dagelijks leven van een jongere.

Ds. J.C. den Ouden gaat in op de waarde van de doop voor een christenjongere. Wat kunnen jongeren in 2018 met het teken op hun voorhoofd? Hij legt uit wat dat teken inhoudt en hoe christenen vroeger met dat teken omgingen. Ook geeft hij leestips voor als je meer informatie zoekt over een bepaald onderwerp.

De auteur gaat niet alleen in op de waarde van de doop, maar ook op de bezwaren die er tegen (kinder)doop zijn. Ik denk dat het goed is voor jongeren om te weten dat die bezwaren er zijn en hoe we met die bezwaren moeten omgaan.

Zelf had ds. J.C. den Ouden jongeren van ongeveer 17 jaar op het oog met zijn boek. Ik denk dat het hem gelukt is om moeilijke thema’s uit bijvoorbeeld de catechismus en de Nederlandse Geloofsbelijdenis dichtbij te brengen. Die uitleg van de geloofsartikelen had misschien nog wel wat vaker in het boek kunnen terugkomen, omdat die artikelen vaak juist niet begrepen worden door jongeren.

Dit boek laat je nadenken over wat de doop voor jou inhoudt. De auteur weet het troostende water heel dichtbij te brengen. Wil jij meer weten over het wonder van de doop? Over hoe het is om door God getekend zijn voor het leven? Dan is dit boek wat voor jou.

Gedoopt. Een teken voor het leven; J.C. den Ouden; uitg. De Banier, Apeldoorn, 2018; ISBN 978 94 6278 3492; 108 blz.; € 8,95

Terug naar Alles van het Puntuitpanel 2018