Menens: Hoe leg je geloof makkelijk en duidelijk uit?

Nieuws   24 jul. 2020 | tekst Steef Post, beeld Pixabay
bible-162734_1920

Hoe kun je je geloof makkelijk en duidelijk uitleggen aan onkerkelijke mensen? Ik weet nooit goed waar ik moet beginnen. Bij de schepping? Of bij het verlossingswerk van Jezus Christus?

Laat ik eerst dit zeggen: het belangrijkste is misschien wel dat je begint. Dat je het thema God, geloof, genade, zonde, eeuwigheid aankaart. Wie weet welke moment uit dat gesprek God wil zegenen! Zaai op hoop en verwacht alles van de Heere. Als je er niet over praat, misschien omdat je niet weet hoe te beginnen, valt er niets te hopen.

Ik heb vaak gehoord dat het een goed idee is om met de schepping te beginnen. Om samen te bladeren in het boek van de natuur, waarin alles naar God wijst. Maar dat boek is ons in gesprek met ongelovigen uit handen geslagen door de leugenaar van de beginne, de duivel. Voor je het weet kom je in discussie over schepping of evolutie. Ga sowieso nooit in discussie.

Als je wilt beginnen bij het verlossingswerk van Jezus zonder te beginnen bij de zondekwaal, lijkt het net alsof je een uitstekende oncoloog aan het aanprijzen bent bij iemand die geen kanker heeft. Gaat ook niet werken.

Een beter begaanbare weg naar een goed gesprek is om wat onbevangen een gesprek aan te gaan, waarover dan ook, al is het over het weer. De ander volgen in het gesprek, meelopen en tegelijk gespitst blijven op een mooie zijweg die je ongemerkt samen kun inslaan. Als het gaat over reizen, kun je zeggen: eigenlijk is heel het leven een soort reis. Als het gaat over ziekte kun je zeggen: ik denk weleens, wat is de ergste ziekte die de mensheid ooit heeft getroffen?

Een andere, en misschien nog betere manier is om het lef te hebben om respectvol door te vragen en zo af te dalen naar diepere lagen van het leven. Als de ander alles zou verliezen, maar één ding overhouden, wat zou dat zijn? Hoe denkt de ander over de toekomst? Wanneer heeft de ander voor het laatst een Bijbel in handen gehad en wat dacht hij toen? Je kunt dan soms ook een eigen getuigenis geven, over jouw hoop, jouw fundament, jouw ervaring met Bijbellezen.

Kortom, het is moeilijk vooraf te plannen. Maar samengevat: ga onbevangen het gesprek aan, zie voor alles op God en blijf gericht op je verlangen om een diepgaand gesprek met de ander te hebben.


 

Ook een belangrijke, serieuze vraag? Mail ’m naar info@puntuit.nl. Eerder gestelde vragen lees je met antwoord terug via puntuit.nl/menens.

Terug naar Uitgelicht: Menens, antwoord op jouw vragen